27 oktober 2017

BEN JIJ BANG VOOR HALLOWEEN? (2)

Toen we besloten dat onze kinderen niet meer meededen aan de Halloween gewoontes (deel 1) waren we er nog steeds niet zeker van hoe we om moesten gaan met de avond van Halloween in onze buurt. 

WORSTELING

We worstelden met de vraag of we snoep uit moesten delen als de griezelig uitgedoste kinderen langs de deur kwamen.


We probeerde verschillende benaderingen:

  • We hebben geprobeerd weg te gaan tijdens Halloween, maar we vroegen ons dan wel af of de buren misschien dachten dat we gierig waren.
  • We probeerden onze overtuiging uit de doeken te doen, maar Halloween en occultisme zijn niet echt de beste onderwerpen als je wilt getuigen tegenover je niet gelovige buren. 
  • We deelden snoep uit waar we stickers met Bijbelteksten opgeplakt hadden.

Na een paar jaar heen en weer geslingerd te zijn, begonnen we toch weer snoep te geven aan de  "trick of treaters". Maar we voelden ons nooit helemaal gelukkig met onze beslissing.


HARVEST DAY PARTY

Kerken in Amerika introduceerden een "Harvest Day Party" om het vieren van Halloween te vermijden. Maar in sommige opzichten trokken zij er meer aandacht voor. Ik vroeg me af welke boodschap deze Harvest Day Party doorgaf aan onze kinderen en onze niet gelovige vrienden. 

Zagen ze ons nu als:

  • Overdreven vroom?
  • Kieskeurig?
  • Compromis zoekend?
  • Verward?
  • Vreemd?

Ik blijf vragen houden:
  1. Is een alternatieve viering de beste manier om met Halloween om te gaan?
  2. Of moeten we gewoon doorgaan met Halloween vieren samen met onze niet-christelijke buren, zolang we er maar voor zorgen dat onze kinderen weten dat er occultisme bestaat, waar heksen in contact treden met valse goden en godinnen.
  3. Of moeten we Halloween gewoon nooit, in welke vorm dan ook, vieren? Ook al brengt het ons in verlegenheid, stelt het onze kinderen teleur en verwart het onze buren?

Mijn kinderen zijn nu al wat ouder en getrouwd, dus het is niet meer zo'n probleem voor mij, maar ik weet nog steeds niet hoe ik precies over Halloween moet denken.





Wat vindt jij in Nederland van Halloween? Laat alstublieft een reactie achter. Ik hoor graag hoe jij erover denkt. Bedankt! 

Gail

10 opmerkingen:

  1. Hoewel ook wij geen kleine kinderen meer hebben, maar het wel steeds meer in Nederland in opmars is, heb ik er al verschillende keren over nagedacht wat ik zou doen als er kinderen aan de deur komen.
    Maar ik geloof dat duidelijke keuze nog altijd het beste is.
    Radicaal, geen compromis: op geen enkele manier deelnemen of hebben aan dit feest.
    Dus geen snoep met halloween aan mijn deur, met als uitleg dat dit een feest is dat de Here Jezus verdriet doet en dat wij juist heel veel van Hem houden en Hem daarom geen verdriet willen doen.
    Dat het niets met gierigheid heeft te maken of geen snoep willen geven, en dat ze op een ander moment terug mogen komen voor wat lekkers, maar niet met halloween.
    (of iets dergelijks)
    Ik geloof ook dat het steeds belangrijker wordt in een tijd als deze om een duidelijk geluid te laten horen.
    Satan gaat rond als een brullende leeuw, maar ondertussen leven we in een land dat iedereen en alles ter wille wil zijn, en Gods woord met voeten treed, gewoon omdat alles maar moet kunnen en mogen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie! Een duidelijk geluid (durven) geven. Misschien is het goed om hiervoor te bidden!

      Verwijderen
  2. Hier hebben we er niet echt direct mee te maken en zijn er nog nooit kinderen aan de deur geweest met Halloween. Maar ik sluit me bij Rita aan dat een radicale houding wel het best is. Al lijkt me snoep met daarop een sticker met bijbeltekst ook wel een goed alternatief. Ik las dat in andere plaatsen er inderdaad een alternatief 'feest' wordt georganiseerd (zie artikel op voorpagina van het RD van vandaag: "Gebed krachtigste wapen tegen Halloween"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ga achter de krant aan (kan hem vast wel van iemand lezen). Ben heel erg benieuwd naar het artikel.

      Verwijderen
  3. “Seeking compromise?”

    I think so.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I grew up in a family that did not participate in Halloween ourselves, but Mother made homemade fudge for the country neighborhood children who came to our door. She felt that Halloween was not a good holiday for us to play along with. But she wanted the neighborhood children to know our love for them. Through the years, I have read a lot on the subject and do not like what I read, and so we do not participate at all in any way. In the USA, there is a common knowledge that if you do not have your porch light on, you are not handing out candy to children. It means you are not participating. Our light is never on and we do not participate and no one comes to our door. We do not have to explain to anyone. I have read of too may Satanists who feel this is their holiday and are amazed that Christians participate and let their children so freely participate. My husband would go to the store and buy several different bags of candy for our own children...they were never deprived of goodies, but they did not get it from going out begging from door to door. Neither did they feel deprived. Our own children are grown and neither one want to participate in Halloween because of what it stands for.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Avis, thank you so much for you great personal comment. I can learn from it. God bless you! Gr. Aritha

      Verwijderen
  5. Op de blog van Nelly van der Bas een heel duidelijk artikel over de oorsprong van halloween en waarom we het echt NIET dienen te vieren.
    http://nellyvanderbas.blogspot.nl/2017/10/halloweenfeest-wat-houdt-het-in.html?spref=fb

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij doen niet mee met Halloween. Hier is ook de ongeschreven regel dat als je de buitenlamp aan zet, of een brandende kaars in je raam, kinderen mogen aanbellen. Ik heb een keer een groepje gehad dat wel belde, hen heb ik uitgelegd dat ik met Halloween niet mee doe, maar dat ze met Sint Maarten van harte welkom zijn. Ik vind het jammer dat Halloween steeds meer in de belangstelling komt te staan.

    BeantwoordenVerwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.