25 oktober 2017

BEN JIJ BANG VOOR HALLOWEEN? (1)

Toen ik in 1974 christen werd, vertelde niemand me over Halloween, maar ik had er toch ongemakkelijk gevoel bij. Ik geloof dat het de Heilige Geest was, die een bepaald onderscheidingsvermogen in mij werkte.

HEIDENSE WORTELS

Sommige mensen zeggen dat àl onze christelijke feestdagen heidense wortels hebben, inclusief kerstfeest. Ik heb die claim genoeg bestudeerd om te weten dat dat niet helemaal waar is, maar Halloween neemt een uitzonderingspositie in. Terwijl andere feestdagen heidense wortels zouden kunnen hebben, lijkt men deze wortels totaal te negeren. 


Halloween heeft nog steeds een occult thema met heksen en enge dingen als belangrijk kenmerk.

STOPPEN MET HALLOWEEN

Jarenlang wist ik niet hoe ik met mijn ongemakkelijke gevoelens moest omgaan. Ik ontweek de demonische elementen van Halloween en vierde het zonder toetsers of bellen. Toen mijn kinderen naar de basisschool gingen, hoopte ik dat we de traditie konden stopzetten. Vooral wat mijn dochter betreft, wist ik niet hoe ik dat moest doen. 


DUIVELS SPELLETJE

Totdat op een middag een van haar vriendinnetjes vroeg of zij verkleed langs de deuren ging (trick or treat) om degene die opendeed bang te maken en snoep te eisen. Toen onze dochter “ja” zei, vroeg haar vriendinnetje waarom ze mee deed aan dit spelletje van de duivel. Dit was precies wat ze nodig had. Onze kinderen stopten daarna met het trick-or-treatspelletje op Halloween.




WORSTELING
We worstelden ermee hoe we over onze beslissing moesten praten met onze niet gelovige buren. En hoe gingen we om met het trick-or-treat in onze buurt?


Gail Burton Purath

2 opmerkingen:

  1. I don’t like it either. Our church does a party every year that we call a Harvest Party, but it is still Halloween... People come in happy costumes not scary, unless they just don’t know the “rule” and get candy. It’s still Halloween... I would ignore it entirely, but my kids like the party. The church does it to give the community a Halloween alternative. Most of the churches around here do something similar. But...I wish we didn’t.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Sandi! You comment is so clear. I hope you shall read part 2 and give your opinion again. Have a Good Day. You blogger friend Aritha/Ariella

      Verwijderen

Heel fijn dat je wilt reageren.